Sökmotoroptimering är en kontinuerlig process

Därför behöver er hemsida kontinuerlig sökmotoroptimering – SEO

Du kanske har hört att SEO är viktigt för företag som vill marknadsföra sig på Internet. Många tror att detta är en tjänst man köper en gång och sen vips så är ens hemsida optimerad för all framtid. Det är dock inte riktigt så enkelt.

Sökmotoroptimering handlar om att försöka få din sida att få så hög auktoritet och så stor relevans som möjligt. Google använder komplexa algoritmer för att se till att när en person gör en sökning på Google så ska de resultat som visas först vara de som är mest relevanta för sökorden och de som har högst auktoritet.

Exempel A:

Tänk dig till exempel att du har en pizzeria i Eskilstuna. Enligt hitta.se finns det 40 pizzerior i staden. Söker en kund efter en pizzeria vill du naturligtvis att din hemsida ska hamna på första sidan för att öka chansen att kunden väljer just ditt företag.

När jag googlade på sökorden pizzeria Eskilstuna så fick jag upp rätt många resultat, en del direktlänkar till pizzerior, en del recensionssidor och eniro.se länkar och så vidare. Är du väldigt hungrig kanske du kollar en recensionssida och några hemsidor innan du bestämmer dig för vilken som ser bäst ut. Det du förmodligen inte gör är att kolla varje hemsida tills resultaten är slut. Tänk då att din hemsida skulle vara på sida 3 i resultaten. Hur många skulle orka läsa så långt? Inte speciellt många förmodligen.

Vad är sökmotoroptimering – SEO?

SEO är ett samlingsnamn för de strategier en digital marknadsförare använder sig av för att få en hemsida att ranka så högt som möjligt på Google. Det innebär allt från att se till att själva hemsidan är välbyggd och har relevant innehåll till att undersöka vilka din målgrupp är och vilka sökord de använder sig av och implementera dessa korrekt så att Google hittar din sida. Hela poängen är alltså att marknadsföra din sida så att så många människor i din målgrupp som möjligt får se den.
Vad är Relevans inom sökmotoroptimering?

Relevans i det här sammanhanget innebär att du förstår dina kunder och ger dem det innehåll som de vill ha. För att ranka högt på relevans är det viktigt att innehållet på din hemsida är högkvalitativt.

Exempel A:

Om vi återgår till exemplet ovan, säg att du förutom meny och telefonnummer bestämmer dig att ha en blogg på hemsidan för din restaurang. Det är då viktigt att se till att innehållet i bloggen är relevant för en pizzeria. Bra ämnen att skriva om är ju självklart pizza men även annan typ av mat, köksprodukter eller varför inte om en resa du gjorde till Italien och skillnaderna mellan svensk och italiensk pizza.

Varje gång du skriver nytt och relevant innehåll noterar Google det och ökar din rankning. Det man inte ska göra är att börja skriva om saker som inte har relevans för sidan. Skriv till exempel inte om ditt intresse för datorspel eftersom det kommer påverka rankningen negativt.

Vad är Auktoritet?

Auktoritet handlar om att försöka bli en auktoritet inom ditt ämne. Ju fler andra hemsidor eller bloggar som länkar till din sida eller till något du har skrivit desto högre blir din auktoritet. Det berättar för Google att du har blivit mer av en expert i ditt ämne och att din sida borde ses av fler människor.

Exempel A:

Om vi ännu en gång använder oss av pizzeria exemplet skulle ett sätt att bygga auktoritet kunna vara att du går in på en matblogg och lämnar ett relevant inlägg, nånting meningsfullt, inte bara ”bra skrivet” eller liknande. Sedan så bygger du långsamt upp ett förhållande med bloggaren genom att fortsätta skriva intressanta och meningsfulla inlägg och till slut kanske du vågar fråga om hen vill läsa ett inlägg som du har skrivit. Om bloggaren tycker att det du skrev var intressant och meningsfullt och tror att hens läsare också skulle tycka det så kanske bloggaren går med på att länka till din sida från sin. Då har du fått din första backlink. Om länkningen kom från en större bloggare med hög auktoritet så kommer din sidas auktoritet öka mer än om bloggaren var mindre. Ju fler relevanta backlinks du har desto högre auktoritet. Att bygga backlinks är på det här sättet är tidsödande och naturligtvis inte det enda sättet, det finns andra mer tekniska strategier för att öka auktoriteten.

Som du kanske förstår är byggandet av auktoritet och relevans en kontinuerlig process. Om du slutar skriva blogginlägg, skriver för sällan eller har dåligt och icke relevant innehåll kommer din rankning att sjunka. Likaså är det viktigt att kontinuerligt försöka bygga relevanta och nya länkar för att behålla och öka sin auktoritet. Det är viktigt att komma ihåg att de flesta företag idag köper SEO tjänster eller lär sig att göra det själv. Dina konkurrenter sitter förmodligen kontinuerligt och försöker öka sin auktoritet och sin relevans. För att hålla sig på topp kan man inte låta sin optimering bli förlegad. Då kommer andra mer involverade företag förr eller senare att gå om dig i rankningen.

En sak som man även måste tänka på är att Google ändrar sina algoritmer periodvis. Då kan den optimeringen som gjordes innan ändringen bli förlegad. Det är då viktigt att ändra sin strategi för att passa de nya algoritmerna.

Det här var bara några sätt att sökmotoroptimera. Det finns många andra sätt att öka sin auktoritet och relevans. Många är mer tekniska och kräver mer teknisk kunskap än den genomsnittliga lekmannen oftast besitter.

Vill du höra mer om vilka tjänster vi kan erbjuda inom sökmotoroptimering är du välkommen att höra av dig till oss genom 073 75 69 202 eller på petteri@seoka.se. Den första konsultationen är alltid kostnadsfri.


Petteri Palo

Vill du ha en kostnadsfri mall för din digitala marknadsföring?

Ta del av mallen

Integritets & Cookiepolicy

Genom att använda vår webbplats godkänner du att din personliga information behandlas i enlighet med vår integritetspolicy.