Varför ska företag ha en blogg?

6 anledningar varför företag ska ha en blogg

Det finns fortfarande många företag som inte har en blogg på sin hemsida. En del känner att bloggande är onödigt, det tar tid och resurser som man tycker kan spenderas på viktigare saker. Vissa kanske tycker att det är svårt med den tekniska aspekten eller att kontinuerligt behöva komma på företagsrelaterade ämnen att skriva om.

Det finns dock många anledningar till varför det är värt att investera tid och resurser i att skriva en blogg. Här nedan ska jag gå igenom några av de viktigaste.

Ökar ert företags synlighet

Er blogg ger er en plattform att diskutera och dela med er av nyheter och information som ni vill att er målgrupp ska känna till. Det ger er en direkt kommunikationskanal till potentiella kunder. Det ger även en chans för människor att direkt kommentera och dela med sig av sina åsikter i kommentarsfältet. På detta sätt kan du föra en dialog med dina läsare och kunder. Om de har frågor kan du besvara dem direkt på hemsidan. Det här är ett utmärkt sätt att få kontakt med er målgrupp och en chans till tvåvägskommunikation då ni direkt kan besvara problem eller eventuella klagomål från kunder.

En hubb för innehållsmarknadsföring

Er blogg är innehåll för era andra kanaler inom digital marknadsföring. Ett blogginlägg kan delas på Facebook, LinkedIn, Twitter och i e-postutskick. Det ni delar kan sedan länkas tillbaka till er blogg och hemsida. På det sättet skapar ni fler möjligheter för människor att se ert företag och bli intresserade. Era inlägg på till exempel Facebook och Twitter kan sedan delas av andra för att nå ut till ännu fler. Det blir som ett kretslopp som hela tiden leder trafik till er blogg och hemsida.

Er hemsida hamnar högre upp i sökmotorer

Varje blogginlägg räknas som nytt innehåll och sökmotorer rankar sidor som uppdateras ofta högre. Detta gör att er hemsida hamnar högre i rankningen och därmed visas högre i listan när någon gör en sökning på relevanta sökord på till exempel Google. Lista ut vilka nyckelord ni vill associera till ditt företag och använd dessa när du skriver inlägg.

Positionera ert företag som branschledande expert

Bloggande är ett utmärkt sätt att berätta för er målgrupp om er expertis. Skriv intelligenta inlägg som demonstrerar ert kunnande inom er bransch. Genom att skriva innehåll som resonerar med er målgrupp och visar dem den kunskapen ni har blir ert bloggande till gratis marknadsföring för ert företag. Ni bygger tilltro bland era kunder när de kan se att ni har stor kännedom inom ert fält. Detta gör det mer sannolikt att potentiella kunder litar på att ert företag kan hjälpa dem med det de behöver.

Bloggande är kostnadseffektivt

Skriver ni bloggen själva eller delegerar den till en anställd så kostar den inget att driva förutom den tid ni eller era anställda lägger ner. Inga stora marknadsföringsbudgetar för bloggande med andra ord. Varje blogginlägg är en långsiktig tillgång som hjälper er att marknadsföra ert företag, er expertis och era produkter och tjänster. Bloggen bygger kontinuerligt märkesmedvetenhet.

Finns kvar så länge du vill

Det ni skriver på bloggen finns kvar i veckor, månader eller år. Helt enkelt så länge ni vill att det ska finnas. På så vis kan ett inlägg ni skrev för länge sen generera trafik till er hemsida och skapa affärer lång tid efter att den skrevs.

Det här är några viktiga anledningar till varför varje företag borde ha en blogg. I dagens föränderliga medieklimat är det ett enkelt och kostnadseffektivt sätt att nå ut till er målgrupp. Har ni ännu inte börjat blogga så är det god tid att börja på en gång.


Petteri Palo

Vill du ha en kostnadsfri mall för din digitala marknadsföring?

Ta del av mallen

Integritets & Cookiepolicy

Genom att använda vår webbplats godkänner du att din personliga information behandlas i enlighet med vår integritetspolicy.