Förbättra er digitala marknadsföring och öka era intäkter genom att följa dessa 7 förbättringssteg. Förutsatt att ni har en bra hemsida då det är ditt företags ansikte utåt och grunden inom digital marknadsföring.
Vare sig ni driver ett städföretag, ett spa eller helt enkelt säljer olika produkter på nätet, så behöver alla företag en hemsida. Problemet ligger oftast i att många företag blir nöjda efter att ha skaffat sig en snygg hemsida och inte gör mer än så för att nå ut till sin målgrupp.
Dagens marknad är full av konkurrenter och andra distraktioner för er målgrupp, så för att locka fler besökare måste ni ha koll på er digitala marknadsföring.
Förr försökte många företagare nå sina kunder genom TV reklam, reklam via tidningar och kalla e-postmeddelanden. Men enligt en undersökning från HubSpot, så skippar 86% av befolkningen tv reklamen regelbundet och 44% av alla kalla mejl raderas utan att de har blivit lästa. Kunderna har blivit smartare och vill ha kontroll på informationen de blir utsatta för och därmed måste företag hitta nya sätt att nå ut.
Idag låter många kunden hitta själv till ens hemsida. Detta är inte optimalt, företag behöver ha en plan på hur de ska ska attrahera kunder. Småföretag som använder sig av digitala verktyg som hemsidor, digitala annonser och sociala medier har visat sig vara 280% mer benägna att öka sina intäkter jämfört med företag som inte använder sig av liknande strategier.
Här kommer 7 fundamentala steg som kommer att förbättra ert företags digitala marknadsföring och få ert företag att öka sina intäkter på ett kostnadseffektivt sätt.
1. Granska och förnya er nuvarande digitala marknadsstrategi
Om ditt företag har samma digitala marknadsstrategi årligen och resultaten förbättras varje år, så har ni hittat rätt. Om resultat blir detsamma varje år eller försämras, så kan det vara hög tid att förnya er strategi. Den digitala världen växer och förändras väldigt snabbt, så fjolårets marknadsföringsstrategi kanske inte fungerar i år.
Enligt marknadsföringsexperten Dr. Jeffrey Lant. måste företag nå ut till sin målgrupp minst sju gånger för att skapa en försäljning. Därmed är det viktigt att ha en helhetsstrategi i sin digitala marknadsföring, så att ni når till er målgrupp på liknande sätt genom olika marknadsföringskanaler.
2. Skaffa dig dig ett team
Modernisering av er digitala marknadsföringsstrategi kan betyda att ni behöver anställa ett marknadsföringsteam eller outsourca den digitala marknadsföringen till ett marknadsföringsbolag.
Några nyckelroller som oftast behövs är:
- Innehållsutvecklare
- Sökordsoptimeringsansvarig
- Dataanalytiker
- Ansvarig för sociala medier
Om ni vill slippa tänka på den digitala marknadsföringen kan ni outsourca den till oss på SEOKA och koncentrera er istället på er kärnverksamhet. Kontakta oss redan idag.
3. Identifiera kunder
Identifiera er målgrupp, så att ni vet vad som intresserar era kunder och vilka sökord de använder mest när de letar efter den typen av produkter eller tjänster som ni erbjuder. Detta gör det möjligt att rikta er marknadsstrategi direkt till den målgrupp som är villiga att köpa, registrera sig eller kontakta er.
Ni kan till exempel använda er av Mozs nyckelordsanalys för att se vilka sökord är mest effektiva att använda till ert innehåll.
4. Bli mobil, lokal och social
Att lägga krut på det mobila, lokala och sociala är viktigt för att få bra resultat då 77% av alla i Sverige använder smartphones för att surfa på Internet och drygt 38% föredrar att handla lokalt i sin kommun. Er hemsida bör därför vara mobilanpassad och sökordsoptimerad vid lokala sökningar.
Sociala medier är även ett utmärkt ställe att hitta kunder på eftersom 76% av alla svenska internetanvändarna använder sig av sociala medier. Det är en fördel att finnas på flera sociala medier, men även veta att alla sociala media har sina styrkor och svagheter. Det är viktigt att veta hur man ska navigera de olika sociala medierna.
Google tar även hänsyn av social närvaro vid rankning av er hemsida så det är viktigt att skapa engagemang och sociala signaler från er målgrupp.
Att lägga krut på det mobila, lokala och sociala är viktigt för att få bra resultat. Er hemsida bör vara mobilanpassad och sökordsoptimerad vid lokala sökningar.
5. Inför flera och varierade kanaler vid marknadsföringskampanjer
För att maximera synligheten för era marknadsföringskampanjer bör ni använda er av många, men varierande kanaler för att effektivt nå ut till er målgrupp. Enligt undersökningar går konsumenter genom minst sex kanaler under köpprocessen innan de gör sitt slutgiltiga beslut att handla en produkt eller boka en tjänst.
Studier visar även att konsumenter som går genom flerkanals marknadsföring istället för enkelkanals marknadsföring är villiga att spendera 3-4 gånger mer.
Kanaler kan bland annat vara:
- Fysisk Butik
- Hemsida
- Google Adwords
- Remarketing
- Sökordsoptimering
- E-post marknadsföring
- Sociala medier: Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Google+
6. Skapa innehåll som lockar läsare och använd bilder, videos, länkar
En bra innehållsutvecklingsstrategi är en väldigt viktig grundpelare inom digital marknadsföring. Att skapa intresseväckande innehåll som har ett värde för er målgrupp kommer generera fler visningar och högre engagemang från er målgrupp. Om innehållet är tillräckligt intressant kommer det troligtvis leda till att er målgrupp delar innehållet på sociala kanaler som leder till en högre exponering.
Det är även viktigt att använda bilder, videos och länkar då ett varierat innehåll har visats sig ge fler visningar och högre engagemang. Ett varierat innehåll tolkar även sökmotorer positivt och rankar sådana sidor högre.
Genom en kvalitativ och användbar innehållsutveckling kan
- göra att besökare uppfattar ert företag som kompetent inom branschen.
- öka förtroendet för ditt företag.
- öka ditt företags rankning på sökmotorer som Google
- leda till att besökare delar innehållet på sociala medier som leder till ökad exponering för ert företag.
7. Ständigt analysera och förbättra
Det bästa med digital marknadsföring är att det finns väldigt många olika digitala verktyg som ger er väldig precis data om hur era marknadsföringskampanjer har gått. Det är t ex möjligt att se hur lång tid varje besökare spenderar på webbsidan och hur många av dem som köper.
Genom att ständigt analysera ens marknadsföringskampanjer finns det en stor möjlighet till förbättring. Bli aldrig nöjd med ert nuvarande tillstånd, utan gör analyser genom Google Analytics, formulera A/B tester och implementera förbättringsåtgärder.