marknadsföra hemsida

Hur marknadsföra ens hemsida? – 8 tips

Att marknadsföra ens hemsida på nätet kan vara klurigt eftersom nätet är vår största mediekanal och det är möjligt att välja mellan väldigt många olika underkanaler. En fördel som finns med Internet jämfört med till exempel dagspress, radio eller tv är att resultatet från all marknadsföring på nätet går väldigt enkelt att mäta.

För att börja marknadsföra er hemsida behöver ni först identifiera rätt målgrupp, så att ni lägger tid och pengar på rätt kanal och mot personer som är intresserade av era produkter eller tjänster.

För att identifiera rätt målgrupp för just er verksamhet bör ni först tänka på vem som är er ideala kund och hur denna kund letar efter verksamheter som ert företag.

1. Syns på sökmotorer organiskt

Väldigt många kunder inom de flesta branscher söker sig fram till produkter eller tjänster. Genom att sökoptimera er hemsida kan ni klättra upp i Googles organiska sökresultat och ge ert företag en tydlig närvaro.

Undersök vilka sökord er målgrupp använder genom Googles Keywordplanner och se hur många som söker på ett visst sökord. När ni tagit reda på vilket sökord passar er bäst, kan ni börja sökmotoroptimera er hemsida med hjälp av vår artikel om sökmotoroptimering.

Sökmotoroptimering är en långsiktig investering som tar tid. Om ni vill synas direkt på första sidan vid sökningar på sökord som passar er verksamhet, kan ni läsa mer om Google Adwords.

2. Syns direkt med Google Adwords

Genom att betala per klick på Google Adwords syns ni direkt på sökresultatet. Ni syns på valda sökord på första sidan på Google och kan generera besökare så fort ni aktiverar annonserna. Det är enkelt att hantera budget och mäta avkastningen.

Det är dock vanligt att satsa på både Google Adwords och sökmotoroptimering för att synas direkt på valda sökord och successivt öka rank på relevanta sökord i det organiska sökresultatet.

3. Interagera på sociala plattformar

Syns på sociala plattformar som t ex Facebook, Instagram, Pinterest eller LinkedIn för att socialisera med era kunder och nå potentiella nya kunder. Att avgöra vilken kanal passar er bäst är mycket beroende på er bransch.

Har ni t ex ett företag inom mode, mat, lyxartiklar eller livsstil så passar Instagram perfekt. Facebook passar de flesta företagen, men det gäller att ge ett mervärde för läsaren så att de intresserar sig för era produkter eller tjänster. Dela av er nyttig information och anordna tävlingar.

4. Engagera er online

Engagera er på nätet på olika forum, bloggar och liknande. Där kan ni kommentera relevanta inlägg och artiklar samt lämna brödsmulor efter er i form av företagets hemsida eller blogg genom att ha med det i signaturen.

5. Marknadsför er hemsida med nyhetsbrev

E-postmarknadsföring har visat sig ge högst avkastning på investering jämfört med andra sortens digitala marknadsföringsmetoder. Genom att ha flera e-postlistor, till exempel en lista för nuvarande kunder och en annan lista för blivande kunder, så kan ni välja vad ni vill säga till respektive grupp. Vårda nuvarande kunder med mervärde och information om nya produkter och de blivande kunderna med till exempel erbjudanden som endast gäller nya kunder.

För att fånga in e-postadresser från era besökare, bör ni göra det möjligt för besökare att prenumerera på era nyhetsbrev. Om ni till exempel använder er av Mailchimp och har en WordPress hemsida, så kan ni använda er av enkla plugins.

6. Uppdatera ert innehåll löpande med blogg

Att hålla igång en blogg med intressant och relevant innehåll är viktigt för att locka till nya besökare och få återkommande besök. Det är även bra för sökmotoroptimeringen att hålla hemsidan uppdaterat med nytt och relevant innehåll.

7. Syns på Google Display-nätverket

Displaymarknadsföring hjälper ert företag att sälja mer genom att visa era annonser på andra relevanta hemsidor för potentiella nya kunder. Här kan ni till exempel inrikta era annonser till vissa geografiska områden, som specifika städer, eller till exempel mot besökare som besökt er hemsida utan att ha handlat eller bokat något.

8. Mät resultatet

Mät trafiken och undersök vilka marknadsföringskanaler fungerar bra och vilka som fungerar mindre bra och arbeta ständigt för att förbättra er digitala marknadsföring. Google Analytics är ett kraftfullt gratisverktyg som erbjuder en potentiell guldgruva av värdefulla insikter.


Petteri Palo

Vill du ha en kostnadsfri mall för din digitala marknadsföring?

Ta del av mallen

Integritets & Cookiepolicy

Genom att använda vår webbplats godkänner du att din personliga information behandlas i enlighet med vår integritetspolicy.