Att sökoptimera er hemsida gynnar er oavsett i vilken bransch ni verkar. Vare sig ni har ett företag inom tillverkning och försäljning av cyklar, driver ett spa eller en e-butik som säljer proteinpulver. Att synas högt på Googles organiska sökresultat vid sökning av relevanta sökord kommer att ge er fler kunder.
När Google rankar hemsidor, så försöker sökmotorn att rangordna den mest relevanta högst och använder olika parametrar för att kunna göra detta. Det första som bör göras vid en sökoptimering är därför att undersöka vilka sökord era kunder verkligen använder.
Undersök sökord
Gör en undersökning om vilka sökord era kunder faktiskt använder. Säljer ni till exempel proteinpulver, så bör ni undersöka om majoriteten av era kunder verkligen använder sökordet ”proteinpulver”.
Det kan vara så att majoriteten använder bara sökordet ”protein”. Att inte göra en sökordsundersökning kan resultera i att ni missar en stor del av era kunder då kunderna inte hittar till er.
Bestäm målen med hemsidan
Var även medveten om målen för er hemsida så att ni ständigt arbetar mot era mål. Mål kan till exempel vara att få fler leads, kostnadsbesparande för företaget, fler anmälningar till nyhetsbrev, fler köp, fler bokningsförfrågningar eller fler nedladdningar.
Efter att ni har identifierat era sökord och mål kan ni successivt börja arbeta med sökoptimering.
Dela sökoptimering i två huvudgrupper
Dela sökoptimering till arbete på hemsidan och arbete utanför hemsidan för att underlätta förståelsen för sökoptimering.
Arbete på hemsidan
Mobilanpassad hemsida
Se till att er hemsida är mobilanpassad. Under 2015 släppte Google en uppdatering som belönar mobilvänliga hemsidor.
Snabb hemsida
Att er hemsida är snabb är en fördel för er ranking på Google, redan 2010 meddelade Google att de kommer att belöna hemsidor som är snabba. Snabba hemsidor skapar glada besökare och glada besökare stannar längre tid på hemsidan.
Page Speed är ett verktyg av Google där du kan se hastigheten på er hemsida och hur du kan förbättra den.
Optimera er hemsida till olika parametrar
Arbete på hemsidan handlar om att optimera er hemsida till Googles parametrar. Sökmotorer som Google gillar ordning och struktur och använder olika parametrar för att ranka hemsidor. Det gäller att presentera informationen på så vis som Google vill ha den presenterad.
En tydlig sidstruktur är viktig och det smidigaste är att använda WordPress.
Sidtitel: Om er hemsida säljer proteinpulver och vill satsa på sökordet ”proteinpulver”, så bör sidans sidtitel vara Proteinpulver.
Undersida: Breadcrumb-spår bör även vara proteinpulver. T ex www.proteinpulverbutiken.se/proteinpulver
H1: H1 bör vara proteinpulver
H2: H2 kan handla om en undergenre av proteinpulver, t ex proteinpulver i olika smaker
H3: H3 kan handla om specifika smaker, t ex Proteinpulver hallon
Första paragrafen: Den första paragrafen bör börja med proteinpulver. Till exempel ”Proteinpulver i alla olika smaker.”
Brödtext: Använd gärna sökordet proteinpulver ganska flitigt i brödtexten. 1-2% av den totala texten och ha minst 300 ord, gärna mer.
Metatext: Skriv en klickvänlig metatext. Till exempel; Proteinpulver i många olika smaker: hallon, lakrits, jordgubb och många fler. Köp idag och få en skopa gratis! (Ha med en call-to-action)
Sökoptimera era bilder
Det finns flera fördelar att sökoptimera era bilder. Det första är att det gynnar er rank på Google och det andra att era bilder blir hittade vid sökning av relevanta sökord.
Döp era bilder till relevanta sökord: Använd beskrivande ord som innehåller sökordet som ni fokuserar på. Använder ni flera ord, så använd bindestreck som avgränsare. Till exempel om ni har en bild på proteinpulver i hallonsmak, så döp bilden till: Proteinpulver-hallonsmak-proteinbutiken.se.jpg.
Alt-text: Använd alt-text till era bilder då sökmotorer använder alt-texten för att förstå vad bilder innehåller. Det är även texten som kommer fram när man svävar med muspekaren över bilden. I detta sammanhang kan alt-text vara ”Proteinpulver i hallonsmak från Proteinbutiken”.
Domännamn
En fördel är att använda sökordet hemsideadressen. T ex www.proteinpulver-butiken.se om ni satsar på sökordet proteinpulver.
Arbete utanför hemsidan
Inlänkningar
Att få länkningar till er hemsida innebär att sökmotorer betraktar det som en rekommendation och ökar dess rank om inlänkningen är relevant. Försök att få nöjda kunder, samarbetspartners och relevanta bloggare att länka till er och lägg en hemsida i olika branschkataloger för att få fler inlänkningar.
När du får inlänkningar till din hemsida bör du tänka åter på relevans, länktext och struktur.
Relevans: Hemsidan som länkar till din hemsida bör vara relevant till din bransch. Om du säljer proteinpulver, så är till exempel en blogg om kost relevant för dig.
Länktext: Länktexten som används i länkningen från andra sidor bör innehålla sökordet ni satsar på. Om en blogg skriver följande: ”har ni testat proteinpulver i hallonsmak från proteinpulverbutiken”, så bör ”proteinpulver i hallonsmak” vara länktexten. Använd inte ”läs mer” som länktext.
Struktur: Se till att ni satsar på samma sökord på hemsidan när det gäller, sidtitel, sidbeskrivning, sidrubrik, brödtext och även bilder.
Utlänkningar
Länka ut till andra sidor, men restriktivt och se till att utlänkningarna förblir relevanta och kvalitativa. Länka gärna till kommuner, universitetssidor eller till era leverantörer då statliga och universitetssidor rankas högt av sökmotorer och leverantörer ses som relevant.