Syns på Google lokalt genom lokal sökoptimering. Grundstenen för att kunna konkurrera lokalt i dagens marknad är att kunna bli hittad på Google.
Lokal sökoptimering har vuxit fram i och med en ökad användning av smart telefoner och handlar om att få ert företag synas lokalt. En stor mängd av sökningar på Google har lokal anknytning och Google vill leverera det mest relevanta resultaten till sina användare baserat på plats. Samtidigt föredrar fyra av tio av svenskar även att handla lokalt i sin kommun och detta betyder att om ni inte syns lokalt kommer ni troligtvis förlora dessa potentiella kunder till era konkurrenter.
Hur kan du förbättra din lokala synlighet?
1. Skaffa dig en mobiloptimerad hemsida
Detta innebär att er hemsida bör vara utformad för olika skärmstorlekar och laddningstider då Google rankar mobilanpassade högre. En mobilanpassad hemsida ger även besökare en bättre användarupplevelse.
2. Registrera ditt företag på Google My Business
Registrera ert företag på Google My Business. Detta är ett företagskonto på Google där ni kan bygga upp ert varumärke och engagera er målgrupp med innehåll.
På Google My Business är har ni en större chans att synas på det organiska sökresultatet. Den största fördelen är att ni kan kommunicera med er målgrupp, dela information med kunder, svara på frågor och bli recenserad av era kunder. På Google My Business kan du även ta del av Google Analytics där ni kan analysera besökare som varit på er hemsida.
För att få maximal nytta av Google My Business bör ni inkludera allt ni kan om ert företag. Skriv t ex en lång unik företagsbeskrivning och inkludera utgående länkar till er hemsida, välj en företagskategori som passar ert företag bäst, ladda upp många bilder och skriv med öppettiderna.
3. Gör en ordentlig sökordsanalys
Gör en sökordsanalys och ta reda på vilka sökord eller sökfraser era kunder använder och inte använder. Fokusera på rätt sökord och sökfraser och fånga in fler relevanta besök till er hemsida.
Detta kan du göra genom Googles Keywordplanner.
4. Onpage optimera sökorden till lokal anknytning
Skapa landningssidor för varje sökord och sökfras ni vill fokusera er på. Lägg in stad eller län och sökordet eller sökfrasen i landningssidans titel, h1 tagg, url, och innehåll. Se till att ni gör landningssidan i första hand till era kunder och i andra hand till sökmotorer. T ex:
Titel: ”Digital marknadsföring i Eskilstuna”
Titel: ”Eskilstuna Digital marknadsföring”
ALT-tagga även era bilder med stad eller län och sökordet eller sökfrasen. Detta gör det möjligt för sökmotorer som Google att förstå vad bilden innehåller. Använd inte för stora bilder. Max 1 mb.
5. NAP (Name, Adress, Phone Number)
NAP betyder namn, adress och telefonnummer och påverkar den lokala sökoptimeringen. När ni skriver era företagsuppgifter på er hemsida eller på andra webbsidor är det viktigt att ni är alltid skriver det likadant.
T ex: SEOKA, Gredbyvägen 8 B, 0737569202
Observera! Om ni istället t ex skulle skriva ”SEOKA,Gredbyvägen 8 B, +46737569202” på en annan webbsida, och landsriktnummer saknas på den första, så skulle detta innebära en försämring i den lokala rankingen.
När ni själva skriver era företagsuppgifter är det bra att använda er av schema markup. Detta är ett sätt för sökmotorer att förstå informationen ni skriver och det belönar företag med bättre ranking. Med schema markup kan du även länka din hemsida med dina sociala medier som även ger ett boost på den lokala rankingen på Google.
6. Recensioner
Uppmuntra era kunder att lämna recensioner eftersom lokala recensioner har en direkt koppling till Googles lokala sökresultat. Enligt en undersökning av Moz tros recensioner bestå 10% av den lokala rankingfaktorn.
Alla lokala företag, från frisörer och butiker till byggnadsentreprenörer och advokater, kan växa och öka sina intäkter genom lokal sökoptimering.
Tänk själv, hur letar du efter produkter eller tjänster?
Sök t ex på ”frisör”, hur kommer det sig att deras resultat kommer upp där? Jo, de har använt sig av lokal sökoptimering.